Ціна землі

Проблема нової нормативної грошової оцінки земель міста вже другий рік поспіль не дає спокою тим, кого її прийняття найбільше “вдарило”, – підприємцям: малим, середнім і великим.

Адже із її прийняттям цієї оцінки вартість оренди комунальних земель зросла щонайменше у три рази. Поряд з цим навіть незначне “занурення” у глибини цієї проблеми дає привід поставити під сумнів ціну одного квадратного метру дрогобицької землі у понад як 200 грн

Трохи історії земельних баталій

Нагадаємо коротко, як розвивались події навколо нової нормативної оцінки. Саму оцінку було затверджено у червні 2009 року. Цьому передував попередній розгляд сесією міської ради питання фінансування виготовлення оцінки – одностайно було надано згоду на виділення з бюджету необхідної суми – 160 тис. гривень, і ніхто тоді не мав жодних претензій до самої оцінки та нової вартості квадратного метру дрогобицької землі.

Бажання депутатів затвердити нову оцінку підтверджує і те, що бюджет 2009 року було прийнято райцями з урахуванням нової вартості землі – і знову ніхто не мав жодних претензій. Проблеми виникли тоді, коли питання про затвердження оцінки було винесено на розгляд сесії. Складається враження, що лише тоді народні обранці ретельно порахували, як зміниться розмір орендної плати та земельного податку і почали вишукувати можливості вийти сухими із води. Сама оцінка пролежала майже півроку поки її затвердили. Та й саме затвердження відбулося чи то з другої чи то з третьої спроби 25 червня 2009 року. До речі, тодішній начальник фінансового управління переконував, що від такої затримки міський бюджет втратив майже три мільйони гривень. Та вже 28 серпня на позачерговій сесії було припинено її дію на невизначений термін. Однак міський голова наклав на це рішення “вето”, яке депутати так і не змогли подолати.

Реально ж нову оцінку змогли застосувати лише до платників земельного податку. Щодо орендної плати, то управління комунальних ресурсів не зробило жодних необхідних дій для внесення відповідних змін до договорів оренди – нова оцінка застосовувалась лише для новоукладених договорів. Депутати зробили спробу зменшити навантаження на орендарів та встановили для всіх зон мінімальну ставку орендної плати у розмірі трьох відсотків,однак це підприємців не сильно втішило, адже навіть при за таких умов орендна плата зросла щонайменше як у три рази.

Із самого початку конфлікту почали вишукувати причини такого значного збільшення нормативної оцінки. Майже відразу стало зрозуміло, що у всьому винні вихідні дані, на підставі яких було проведено її розрахунок. Згодом виявилось, що в управлінні комунальних ресурсів відсутня інформація про те, які саме вихідні дані були передані установі, яка розраховувала нормативну оцінку – державному підприємству “Львівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою”. З метою вивчення саме вихідних даних і було створено спеціальну депутатську комісію, що вивчала питання обґрунтованості нової нормативної оцінки. Керував її роботою депутат міської ради Леонід Мищатин.

Саме він оприлюднив інформацію від представників інституту про те, що ними було розроблено декілька варіантів оцінки в межах вартості квадратного метру землі від 100 до 200 грн, і що саме представники міської ради наполягли на максимальній вартості. А от вихідних даних ніхто так і не побачив… Наслідок роботи комісії – пропозиція Львівського інституту надати нові вихідні дані та заплатити 80 тис. грн.

До речі, коригування нормативної оцінки заднім числом виявилось неможливим, а тому всі орендарі так і залишаються винними перед міським бюджетом. В той момент на носі замайоріли нові вибори – чинні тодішні депутати розчаровано зрозуміли, що на цій темі вони собі голосів не зароблять а тому просто забули про неї. А нова влада? Саме її насамперед мало цікавити наповнення бюджету, а отже, – і питання скасування нормативної оцінки не в її інтересах.

Інформація керує всім Щодо самих вихідних даних, то про те, на підставі чого було розраховано нову вартість дрогобицької землі, можна зробити висновок лише із інформації, яка є в самій технічній документації. І хоча перевірити достовірність наведених в ній вихідних даних є неможливим, деякі з цифр викликають щонайменше подив. Наприклад, кількість вуличних світильників. У технічній документації вказано цифру 25 тис. 550 світильників. Тоді, як 2000 року, коли виготовляли попередню нормативну оцінку, їх було лише 3300 шт. – таким чином за вісім років у нашому місті “встановлено” щонайменше 22 тис. світильників?!. Сказати, що це не відповідає дійсності – не сказати нічого. До речі, цю інформацію можуть спростувати і ті, хто брав активну участь у минулих місцевих виборах, адже кожен, хто відповідав за агітацію знав, що для того щоб заклеїти всі стовпи у місті, потрібно щонайбільше п’ять тисяч екземплярів тієї агітації.

Ще одна цифра – площа міста. В новій оцінці вона складає трохи більше 1748 га. Тоді, як 2000 року, вона складала 1942 га, за інформацією ж Держкомзему становить вона 2021 га. І це суттєво впливає на вартість землі, адже чим менше квадратних метрів, тим врешті решт вони стають дорожчими. Важко спрогнозувати, яким чином буде розвиватись ситуація далі, та одне можна стверджувати на сто відсотків: насамперед необхідно встановити, які вихідні дані було надано інституту, хто їх надавав та впорядковував, і які дані були взяті за основу при розрахунку оцінки.

На те, що вихідну інформацію надали неправдиву, наводить не лише кількість світильників та площа міста, а й те, яким чином її отримано. Зокрема, такий документ як “Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів” передбачає, що “витрати на освоєння та облаштування території (то і ті самі вихідні дані) визначаються за кожним конкретним населеним пунктом за даними статистичної звітності відповідних органів державної статистики.” (п. 3.4 Порядку). В той же час достеменно відомо, що інформацію управління комунальних ресурсів збирало самостійно шляхом надання запитів відповідним підприємствам та службам. З іншого боку, під час розрахунку вихідних даних інститут-виконавець застосував інформацію з довідників Укрупнених показників вартості будівництва, що дозволяє зробити припущення: при розрахунках не брали до уваги вихідні дані, надані управлінням комунальних ресурсів, а використали якісь інші.

Таке припущення підтверджує Стандарт Держкомзему СОУ ДКЗР 00032632- 012:2009 від 24 червня 2009 року, який дозволяє використовувати такі показники за відсутності вихідних даних. Що ж далі? Від самого зародження конфлікту навколо нової нормативної оцінки стало зрозуміло, що підприємці так просто не здадуть свої позиції і будуть боротись. Небезпідставно вони сподівались і на підтримку у новому складі Дрогобицької міської ради.

На останній сесії міської ради депутат від «Свободи» Олег Хрущ запропонував відновити роботу спеціальної депутатської комісії з питання вивчення достовірності вихідних даних нормативної оцінки земель міста у новому складі, призупинити дію рішення міської ради, яким було затверджено нову оцінку та притягнути до відповідальності винних осіб. Сесія міської ради доволі холодно зреагувала на таку пропозицію депутата, проте було прийнято рішення після додаткового вивчення внести це питання у порядок денний наступної сесії.

Також редакції “Майдану” стало відомо, що підприємці мають намір ініціювати зустріч з міською владою з метою з’ясувати, як ставиться нове керівництво до проблеми і якими є перспективи її вирішення.

maydan.drohobych.net

Leave a Reply