Як врегулювати стосунки мешканців та ЖЕКів?

Шановні читачі ! Пропонуємо Вам ознайомитися із матеріалами, люб’язно наданими нам Трускавецькою міською організацією партії «Громадянська позиція».

Цю політичну партію в Києві очолює Анатолій Гриценко, у Трускавці – п. Василь Кіндракевич (щоб не плутати, це не хірург, а підприємець). А голова Львівської обласної організації Всеукраїнської громадської організації «Громадянська позиція» та ЛОО політичної партії «Громадянська позиція» Теодор Дяків має просто колосальний досвід роботи в житлово-комунальній сфері, яким хоче поділитися і з трускавчанами. Всі нижче опубліковані матеріали, які є інтелектуальною власністю ПП «Громадянська позиція», публікуються нами на безкоштовній основі в рамках головного завдання «ТВ», а саме – з метою формування громадянського суспільства. А в кінці статті Ви зможете прочитати коментар пана Дяківа стосовно потреби захисту мешканцями своїх прав та інтересів.

Проблема. Стосунки мешканців адміністративних центрів України з підприємствами, що надають послуги з обслуговування будинків і споруд та прибудинкових територій (в основному – колишніми ЖЕКами), характеризуються високим рівнем конфліктності, судовими справами та зростанням вартості послуг. Окремі послуги (ремонт конструктивних елементів будинків, підготовка до експлуатації будинків в осінньо-зимовий період, обслуговування будинкових систем тепло- та водопостачання, водовідведення, тощо) роками оплачуються, але не виконуються, що призводить до порушення прав та інтересів споживачів. Крім цього, поступлення не зароблених коштів на рахунки підприємств-виконавців породжують фінансові зловживання, стають джерелом корупції при перевірках цих підприємств державними контролюючими органами та владними органами місцевого самоврядування.

Шляхи вирішення проблеми. Мешканці та споживачі послуг інших категорій (квартиронаймачі, власники або орендарі нежитлових приміщень) надалі – Споживачі, за взаємною згодою їх більшості, можуть замовити у Виконавця (ЖЕКу) тільки потрібні їм послуги, відмовившись від окремих послуг з обслуговування будинків і споруд, які не надаються або надаються неякісно. Розрахунок вартості кожної замовленої послуги здійснюється Виконавцем для окремого будинку і перевіряється та узгоджується представниками Споживачів. Для реалізації своїх прав мешканці багатоквартирних будинків (окремих під’їздів), повинні проявити певний рівень організованості для визначення переліку послуг та особи (осіб), які будуть представляти їх інтереси у стосунках з ЖЕКом. Останнім етапом цього процесу є підписання окремих договорів між Виконавцем послуг та Споживачами відповідних, названих вище, категорій.

Правові підстави для вчинення дій. Відповідно до п. 17 ст. 1, ст. 5 Закону України „Про захист прав споживачів” та п. 1 ст. 19 Закону України „Про житлово-комунальні послуги” Споживач має право вільно вибирати та отримувати у Виконавця потрібні йому послуги виключно на договірних засадах. Відповідно до пункту 1) частини 1. статті 20 Закону України „Про житлово-комунальні послуги” та ст. 6 Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” Споживачі окремого будинку мають право ініціювати перегляд переліку замовлених у Виконавця послуг на будь-якому етапі взаємовідносин сторін. Механізм відмови мешканців від окремих послуг Виконавця визначений Постановою Кабінету Міністрів України № 529 від 20.05.2009 р. „Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій”. Громадяни, які представляють інтереси Споживачів конкретного будинку у стосунках з Виконавцями послуг чи виконавчими органами місцевого самоврядування, діють на підставі положень Розділу IV „Правочин. Представництво” Цивільного кодексу України. Перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, їх вартість, у м. Трускавці встановлені Рішенням виконкому ТМР від 15.02.2012 № 23 „Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій для житлових будинків м. Трускавець, які обслуговує комунальне підприємство “Трускавецьжитло” і є доведеними до Споживачів. Вони вказуються у „Повідомленні на оплату житлово-комунальних послуг”, які щомісячно направляються Споживачам Виконавцями цих послуг. За результатами волевиявлення замовників послуг – Споживачів, Виконавець зобов’язаний зменшити перелік послуг для конкретного будинку порівняно з переліком, визначеним виконавчим комітетом місцевої ради, оскільки визначення переліку та обсягу замовлення послуг законодавче закріплено за Споживачами.

Порядок реалізації прав споживачів

Для реалізації своїх прав та інтересів Споживачам необхідно зробити наступне:

1. Ініціативний Споживач або їх група (надалі – Ініціатор) розповсюджує серед Споживачів будинку (під’їзду) бланки Заяви до Виконавця послуг (форма Заяви додається). Споживачі погоджують між собою перелік послуг, які вони замовляють у Виконавця для свого будинку. Відсутність у будинку частини Споживачів не є перешкодою для реалізації права їх простої більшості на врегулювання стосунків з Виконавцем. Призначення Заяви – повідомити Виконавця про волевиявлення Споживачів та можливі наслідки ігнорування цього волевиявлення.

2. Ініціатор за власним підписом (підписами) направляє Виконавцю Повідомлення (форма Повідомлення Виконавця послуг додається) про волевиявлення Споживачів щодо переліку послуг, які замовляються у цього Виконавця. До Повідомлення додаються Перелік послуг (форма Переліку замовлених послуг додається), та Заяви Споживачів, воно реєструється у Виконавця належним чином або направляється йому рекомендованим листом з описом та повідомленням Ініціатора про вручення цього поштового відправлення керівнику Виконавця.

Докази повідомлення Виконавця та ксерокопії Заяв зберігаються у Ініціатора. Така процедура забезпечує права Споживачів на той випадок, коли Виконавець не вчиняє ніяких дій, а через певний час звертається до суду з позовом про стягнення коштів з кожного Споживача окремо.

Рішення Споживачів про замовлення певного переліку послуг доводиться Виконавцю шляхом направлення йому Повідомлення з відповідними додатками за умови узгодженого волевиявлення не менш, ніж 50% Споживачів послуг у будинку.

3. Ініціатор або інші представники Споживачів погоджують (підтверджують, або аргументовано заперечують) розраховану Виконавцем вартість кожної замовленої послуги.
Погодження вартості послуг здійснюється шляхом співставлення розрахунків Виконавця з результатами, що випливають з формул, викладених у тексті Постанови КМУ № 529 від 20.05.2009 р., враховуючи параметри будинку та прибудинкової території.

4. Виконавець укладає договори про надання замовленого переліку послуг з кожним Споживачем у будинку окремо.
Ініціатор, інші представники Споживачів у контактах з представниками Виконавців повинні демонструвати витримку і спокій, не вступати у суперечки з працівниками Виконавця, діяти лише шляхом подання та належної реєстрації документів – чинне законодавство України охороняє права та інтереси Споживачів і зобов’язує Виконавця вчиняти відповідні дії. Споживачам потрібно тільки проявити громадянську позицію у відстоюванні своїх прав, матеріальних інтересів та елементарної справедливості.

Якщо Виконавець не вчиняє дій, направлених на реалізацію Заяв Споживачів, то по завершенню місячного терміну від дати реєстрації Повідомлення, Споживачі можуть оплачувати тільки замовлений перелік послуг, просумувавши вартість послуг у відповідних рядках „Повідомлення на оплату житлово-комунальних послуг”.
За таких умов місцева влада буде вимушена або фінансувати виконання не замовлених житлово-комунальних послуг з бюджету або спонукати Виконавця до законного врегулювання стосунків зі Споживачами.

На всіх етапах реалізації прав та інтересів Споживачів ініціатори врегулювання цих правовідносин можуть звертатися за допомогою до Трускавецького осередку політичної партії „Громадянська позиція” за адресою: м. Трускавець, вул. Стебницька, 75а, тел. 067-103-73-53.
Форма Заяви до Виконавця послуг
Керівнику (назва підприємства – Виконавця послуг)
(прізвище, ім’я, по-батькові керівника)
Споживача послуг з обслуговування будинків і споруд та прибудинкових територій,
що проживає у будинку №____, під’їзд №____, кв. №____,
конт. тел.____________________
по вул.______________________ у _______________________ (назва населеного пункту)
(прізвище, ім’я, по-батькові або назва Спожив., його представ.)
Заява
Керуючись:
– Законом України „Про захист прав споживачів”, яким передбачено право споживача житлово-комунальних послуг вільно та індивідуально вибирати та отримувати потрібні йому послуги,
– Законом України „Про житлово-комунальні послуги”, яким передбачено надання житлово-комунальних послуг виключно на договірних засадах;
– Постановою Кабінету Міністрів України № 529 від 20.05.2009 р. „Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій”, якою для Споживача передбачено можливість замовлення певного, вичерпного переліку послуг, з тих, що надаються Виконавцем, визнаючи за собою обов’язки власника щодо забезпечення збереження житлового будинку (квартири, нежитлового приміщення), згідно з нормами, встановленими ст. 151 Житлового Кодексу УРСР, я, як споживач послуг, реалізовуючи свої права та інтереси прошу керівництво Виконавця послуг про наступне :

1. Вчинити передбачені Постановою КМУ № 529 від 20.05.2009 р дії, направлені на реалізацію моєї заяви.
2. Укласти зі мною, як Споживачем, договір про надання послуг, Перелік яких погоджений з більшістю Споживачів будинку і вказаний у Додатку 1. до Повідомлення Виконавця послуг.
Прошу керівництво Виконавця вчинити зазначені вище дії впродовж місяця* від дати отримання ним Повідомлення з доданою цією та іншими заявами Споживачів будинку.
Примітка. Послуги, які після завершення місячного терміну від дати отримання Виконавцем цієї заяви будуть надаватися Виконавцем без моєї (Споживача) згоди та відповідного договору будуть розцінюватись як добровільна, безоплатна допомога на безповоротній основі.
Дата, підпис Споживача, місце печатки (для Споживачів – юр. осіб)

Додаток 1. до Повідомлення Виконавця послуг
Перелік замовлених послуг з обслуговування будинків і споруд та прибудинкових територій Споживачами будинку №_____по вул.__________________ у м. Трускавці
Назва послуги
1._____________________________________
2._____________________________________
3. ____________________________________
4. ‘____________________________________
5. _____________________________________
6. ____________________________________
7. ____________________________________
8. ____________________________________
N.
За дорученням Споживачів (згідно положень Розділу IV Цивільного кодексу України) Представник:
(прізвище, ім’я, по-батькові Представника Споживачів) (підпис)
___”___________20__р.
Контактний тел. представника____________
***
Коментар голови ЛОО ПП «Громадянська позиція» Теодора Олексійовича Дяківа: «Є мисливці, є рибалки, які чи сніг, чи дощ, а вони ідуть у ліс і полюють. У нас захоплення – захист прав громадян, вмонтовування в рамки законодавства посадових осіб. В нас законодавство на декілька років випереджає реальний стан речей. Так, для прикладу, мій будинок у Львові користується з березня 2008 року скороченим переліком комунальних послуг, а законодавство, яке регулює ці питання, діє з 2006.
Наша партійна організація активно діє у Львові – тут вже понад 190 будинків відмовилися від комунальних платежів, діючи за нашою схемою.
Справа в тому, що місцеві керівники гальмують усіма можливими засобами застосування механізмів законодавства, порушують реалізацію прав мешканців у сфері житлово-комунального господарства. Робиться це як шляхом недоінформування мешканців, так і поданням їм цілковитої дезінформації. Для прикладу, мешканцям кажуть – якщо Ви відмовляєтеся від отримання якоїсь послуги, то маєте надати нам договір з іншими організаціями, які цю послугу виконують, а це ж суперечить чинному законодавству. Так само із тим, нібито всі 100% мешканців будинку мають відмовитися від надання якихось послуг, а насправді досить половини мешканців. Люди на громадських слуханнях самі визначаються, які послуги замовляти для будинку, а які ні.
І всі ці дії влади мають один мотив. Це, з моєї точки зору, гроші, які збираються з мешканців.
Мешканці вправі відмовитися від послуг житлово-комунальних підприємств, які виконуються погано, або ж які виконують мешканці своїми силами. 60 – 70% тарифу в багатьох містах України складають послуги із прибирання сходових кліток та прибудинкових територій, а також поточний ремонт будинку. Часто люди змушені оплачувати за всі ці послуги, і в той же час сам їх виконують.

Ще одне зауваження, яке хочу подати виключно для трускавчан. У тариф на обслуговування житла та прибудинкових територій, який затвердив трускавецький міськвиконком 15 лютого 2012 року, включена така послуга як аварійно-диспетчерська служба. Дійсно, до прийняття Постанови № 529 від 20 травня 2009 року утримання такої служби покладалося на плечі мешканців будинків. Та дана Постанова передбачає, що аварійно-диспетчерська служба повинна фінансуватися з бюджету, тим більше, що ця сфера відноситься до компетенції МНС. Інше питання – диспетчеризація ліфтів, але за цю послугу мешканці оплачують окремими пунктом, згідно формульного розрахунку Постанови № 869 від 1 червня 2011 року».

Пан Василь Кіндракевич, голова ТМО «Громадянська позиція», зазначає, що їхня організація займає у плані захисту інтересів мешканців принципову позицію. «Днями плануємо нести на реєстрацію заяви із двох будинків на Івасюка, де понад половина мешканців відмовляється від отримування тих чи інших послуг. А якщо у когось із читачів «Трускавецького вісника» виникають якісь додаткові запитання, то ми завжди готові вислухати, порадити, допомогти. Звертайтеся до Трускавецького осередку політичної партії „Громадянська позиція” за адресою: м. Трускавець, вул. Стебницька, 75а, або ж безпосередньо до мене за телефоном 067-103-73-53».

Підготував Володимир Ключак

Джерело: Трускавецький вісник

Leave a Reply