Комунальне господарство на Дискусійному клубі

Dyskusijnyj Klub11

Нещодавно чимало дрогобичан отримали платіжки від КП “ЖЕО”. Вони були подивовані тим, що в багатьох випадках тарифи на комунальні послуги були збільшені принаймні в півтора рази.
“На жаль, сьогодні КП “ЖЕО” стало заручником міської ради і громади як корупційна складова”

Саме цьому й було присвячене чергове, тридцять перше, засідання Дискусійного клубу, яке відбулося 28 лютого 2013 року.

Богдан Юзефів

Богдан Юзефів

Складається враження, що дрогобицька влада не зробила належних висновків. Адже несанкціоноване підвищення тарифів на комунальні послуги вже було покаране Антимонопольним комітетом і прокуратурою, а КП “ЖЕО” оштрафовано на десять тисяч гривень. Проте й далі кулуарно, без відома громадськості, тарифи на комунальні послуги зростають. Влада зробила з КП “ЖЕО” монополіста, який не допускає до надання послуг населенню конкурентів. З іншого боку, саме КП “ЖЕО” не здатне надати всі послуги, але справно бере гроші за ті послуги, яку не надало. Знову, всупереч чинному законодавству, не заключаються угоди з мешканцями окремих будинків, адже в кожного є свої особливості, а від якихось послуг люди би хотіли відмовитися. Проте КП “ЖЕО” з мовчазного потурання дрогобицької влади діє за принципом “середньої температури в палаті”, не переймаючись відмінностями й особливостями кожного будинку, який обслуговує.

Про це і не тільки говорили ті, хто прийшов того дня подискутувати на злободенну тему. Забігаючи наперед, скажу, що вже вироблено алгоритм протистояння монополістові в особі КП “ЖЕО”, підготовлені певні документи, коли кожен мешканець зможе за допомогою фахівців захистити свої права щодо незаконного підвищення тарифів на комунальні послуги. І, звичайно, вже скеровані відповідні скарги на адресу Антимонопольного комітету та прокуратури. Шкода, що влада, не засвоївши уроків, знову наступає на ті ж самі граблі, намагаючись розв’язати проблеми виключно за рахунок дрогобицької громади, забувши свої передвиборчі обіцянки.

А дискусію розпочав голова громадської організації “Дрогобицька громада”  Богдан Юзефів. Він, що називається, зуби з’їв на цій проблемі. Саме завдяки панові Богдану були відмінені минулорічні намагання дрогобицької влади щодо підвищення тарифів на комунальні послуги. Саме це й викликало неадекватну поведінку дрогобицького міського голови Олексія Радзієвського під час звіту щодо Богдана Юзефіва.

За словами Богдана Юзефіва, до січня 2013 року діяли старі тарифи, які були незаконно встановлені рішенням виконкому Дрогобицької міської ради № 167 від 24.06.2009 року. На сьогодні, згідно чинного законодавства, встановлення тарифів є обов’язком міської ради згідно закону про житлово-комунальні послуги – забезпечувати людей якісними, потрібними їм послугами і контролювати їх якість. Всі звертаються до КП “ЖЕО”, але ноги ростуть від міської ради, яка має певні повноваження, а комунальне підприємство виконує волю влади. На жаль, сьогодні КП “ЖЕО” стало заручником міської ради і громади як корупційна складова.

Над нами, зауважив Богдан Юзефів, висить колишнє радянське минуле. Ми звикли до квартирної плати. Приходить платіжка – ми її оплачуємо, не задумуючись. Держава нас забезпечила квартирами, прибирала, здійснювала ремонти, ми за це платили – і був у цьому сенс. В 1992 році почалася приватизація – не лише заводів, але й майна. Більшість житла було приватизовано. Тоді й відпала потреба у квартплаті. Існує послуга з обслуговування будинків і прибудинкових територій. Існує цілий ряд законів і є 21 підзаконний акт, який регулює ці відносини. Це не обов’язковість, а лише певний вид послуги. На жаль, Дрогобицька міська рада всіх обклала податком, інакше його не назвеш, який не притаманний владі, бо є свій закон про оподаткування. Фактично люди сплачують податки.

 

“Фактично всі дрогобичани з 2005 року до першого січня 2013 року платили по незаконних тарифах”

клуб02

Богдан Юзефів каже, що діють відповідні постанови Кабінету міністрів України, які чітко розписують, як повинні надаватися послуги. Мешканці користуються ще й законом про захист прав споживачів, а тому на свій розсуд можуть обирати послуги. Нема такого, що якась послуга є обов’язковою. Є документ, в якому розписані типові послуги. Людина може вибрати ті, які їй потрібні.

Кожний будинок має певну свою специфіку, для кожного будинку потрібні різні послуги. В різних будинках різні прибудинкові території, протяжність каналізаційних мереж і таке інше. В постанові чітко написано, що по кожному будинку мають бути розроблені окремі тарифи. А що в Дрогобичі? У Дрогобичі такого ніколи не було. Ніколи не було права людей на вибір послуг. Була прописана система обрання послуг під час громадських слухань. Мало бути оголошення про громадські слухання, люди збираються, радяться і визначають, що їм потрібно, а що ні. Таких громадських слухань не було проведено.

Тарифи не були розраховані побудинково. На той час діяли три будинкові управи, тарифи були розраховані в розрізі витрат кожної будинкової управи. Це все підтверджується документами, і не є голослівним. З 2005 року такі постанови діють, хоча в останній й забраний пункт про громадські слухання.

Великою заслугою громади є те, що тарифи розписані по кожному будинку. Нема будинку, а їх понад тисячу, де би ці тарифи співпадали. А раніше кожна будинкова управа визначала послуги і, скажімо, 400 будинків на її території платили однакову ціну за надання тієї чи іншої послуги. Тобто, маючи різну площу, всі були обкладені єдиним податком.

Богдан Юзефів каже, що після постанови, прийнятої владою, в Дрогобичі створили громадську організацію, яка зайнялася розв’язанням цієї проблеми. Пішли шляхом створення громадської експертизи. Дуже важко її провести, влада відмовляла в її проведенні, допоміг лише протест прокурора, до якого звернулися небайдужі дрогобичани. Лише тоді влада допустила громадських активістів до перевірки всіх тоді діючих будинкових управ. Було виявлено чимало порушень. Тоді звернулися до міської влади, щоби ці порушення ліквідувати. Влада це проігнорувала. Тоді громадяни підключили до розв’язання проблеми народних депутатів України, Антимонопольний комітет. Було проведено обстеження тарифів, встановлених Дрогобицькою міською радою. Виписали припис, в якому сказано, що дрогобицька влада порушила законодавство про захист економічних інтересів. За порушення економічної конкуренції КП “ЖЕО” було оштрафоване.

Прийняті Антимонопольним комітетом заходи ігнорувалися дрогобицькою владою. Відтак Антимонопольний комітет звернувся до Господарського суду Львівської області. 10 травня 2012 року суд прийняв рішення: зобов’язати виконавчий комітет Дрогобицької міської ради встановити тарифи відповідно до діючої постанови Кабінету міністрів України. Отже, суд підтвердив, що тарифи незаконні. Фактично всі дрогобичани з 2005 року до першого січня 2013 року платили по незаконних тарифах.

Після того влада намагається виконати рішення суду і довести тарифи відповідно до чинного законодавства. Але знову роблять те, що робили раніше. Громадські активісти підготували для влади відповідне положення, провели громадське слухання. Влада каже: все добре, ми все зробили по ваших рекомендаціях. Але вже підготували те, що їм треба, незалежно від громадських слухань. На сьогодні знову порушене чинне законодавство.

 

“влада в Дрогобичі мала би сформувати конкурентний ринок надання комунальних послуг”

 

Богдан Юзефів каже, що раніше в Дрогобичі були три будинкові управи. Створили КП “ЖЕО”. Воно стало монопольною структурою. Але тоді підпадає під антимонопольне законодавство. Є ціла процедура, що воно має робити, насамперед здійснювати різні погодження. Влада, яка прийшла в 2010 році. Каже, що зробила велику реформу ЖКГ, ліквідували будинкові управи і створили КП “ЖЕО”. Але при цьому офіційно не попередили людей, як би це мало бути по закону. Фактично КП “ЖЕО” по сьогодні є не чинною організацією. Адже люди, які мали договори з будинковими управами, свьогодні не знають, з ким вони мають стосунки. Створено КП “ЖЕО”, але відповідно до закону воно громаді не належить. Коли створили КП “ЖЕО”, то там з’явилася нова структура. Як тільки це зробили, відразу повинні були перерахувати тарифи, бо кожна будинкова управа рахувала тарифи під ті витрати, які вона мала. У них були різні заробітні плати, вони по-різному купували матеріали, і структура тарифів у кожного ЖЕКУ теж була різною.

“Громаді не було доведено, що існує така структура”, – наполягає на своєму Богдан Юзефів. Міська рада в обов’язковому порядку, бо так вимагає закон, повинна була своїм рішенням довести людям, що КП “ЖЕО” є надавачем послуг з утримання будинків та прибудинкових територій. КП “ЖЕО” з’явилося наприкінці 2010 – на початку 2011 року, а рішення виконавчого комітету  – тільки в листопаді 2011 року про зміну виконавця послуг. В кожної людини виникає питання: хто ж цілий рік надавав послуги?

Мене цікавило, чи може зараз КП “ЖЕО” у повному обсязі надати послуги, які воно задекларувало? Чи, можливо, слід уже створити приватні фірми, які би перебрали на себе частину функцій КП “ЖЕО” – скажімо, з прибирання вулиць, ремонту ліфтів і таке інше?

Богдан Юзефів погодився, що це дуже актуальне питання. КП “ЖЕО” виконує рішення міської ради. Коли суд розглядає якийсь позов, то відповідачем. Власне, виступає міська рада, яка прийняла рішення. Візьміть будь-яке рішення міської ради з цього приводу, там говориться не про надання послуг в повному обсязі, а про ті, які можна надати.

Помічник народного депутата України Романа Ілика, керівник Товариства “Юрій Дрогобич” Володимир Кондзьолка нагадав відповідну постанову Кабінету міністрів України, за якою отримувачі послуг мають право обирати ту чи іншу послугу. Він зачитав повний перелік послуг, які би мали надаватися громадянам. В цій постанові кожна послуга має формулу розрахунку. Послуги мають розраховуватися на економічно обґрунтованих тарифах. Було би дуже добре, якби КП “ЖЕО” показало, як на одну гривню надання послуг формуються їхні витрати. Мабуть, велика доля йде на зарплату чиновників і всього персоналу. А коли громадяни звертаються до КП “ЖЕО” з проханням допомогти, то чують, що нема грошей, нема матеріалів. Принаймні в лікарні за аналогічної ситуації людині дають можливість лягти на ліжку і бодай за свої гроші купити медикаменти, а вже лікар пролікує. А в системі житлово-комунальних послуг нема таких кваліфікованих кадрів, та й нема потреби тримати людей з вищою освітою, щоб надати послуги з прибирання території чи вкручування лампочок у під’їздах. На його думку, керівники житлово-експлуатаційних структур мають високі зарплати. Середня зарплата в Дрогобичі без відрахувань десь біля півтори тисячі гривень. “Я би дуже хотів, щоби наші комунальники прозвітували, яка в них заробітна платня, – наголосив Володимир Кондзьолка, – але не персоналу, який у них працює, а керівної ланки, яка не надає безпосередньо послуг”. Типовий договір про надання послуг передбачає щомісячний звіт про кількісні та якісні показники.

На думку Володимира Кондзьолки, проблему можна розв’язувати просто. Має бути простий прозорий механізм укладення договорів. Прийшли нові квитанції з підвищеними тарифами. Питання: на підставі чого вони підняті? Де є погодження собівартості? Чому наприкінці місяця ніхто не звітує, які послуги будинку надавалися? Володимир Кондзьолка каже, що просто не бачить, аби ті послуги надавали. Має бути диференціація по місту. Мають бути погоджені процедури надання послуг. Якщо десь таке проведено, то зроблено формально, бо люди ще до цього не готові й усього не розуміють. Комунальникам треба було роз’яснити нашим людям всю процедуру погодження вибору послуг. Вже законодавчо врегульований вибір виконавця послуг. Отже, влада в Дрогобичі мала би сформувати конкурентний ринок надання комунальних послуг. Одна справа, надання послуг КП “ЖЕО” за певну ціну, але, мабуть, знайдуться приватні структури, які нададуть ту ж послугу дешевше. Ринок, конкуренція дасть змогу привести зарплати до рівня, який необхідний, і дасть змогу організувати надання якісних послуг.

Але чи захоче КП “ЖЕО” втрачати монополію? Володимир Кондзьолка вважає, що монополістові це не вигідно. Але якщо вірити реформам, задекларованим Януковичем, до 2015 року всі будинки мають бути переведені в розряд ОСББ. Тоді постає питання: чи готовий власник житла вибрати послугу, яку йому пропонують?

 

Анатолій Власюк

Тустань

  1. дістали...дістали...03-12-2013

    Було б добре, якби автор цієї статті, або хтось з учасників тих слухань оприлюднили алгоритм дій для мешканців будинків, що не бажають платити за неіснуючі послуги. На сайті жеків України “Україна комунальна” є зразок акту-претензії, що має укладатися спільно обома сторонами. Думаю, треба викликати представника ЖЕКу і підписувати акт, тільки не можу знайти переліку послуг і як розраховуються тарифи…

  2. дістали...дістали...03-12-2013

    Ще хочу додати, що у Дрогобичі є будинки, де мешканці спромоглися знизити (і то досить значно) тарифи після довгих ходінь і розмов з жеківцями. Наприклад, по вул.Карпатській. Ми самі винні, що не вміємо і лінуємось відстоювати власні права! Ось, цитата: “Громадянам
    зрештою необхідно навчитися і звикнути самим захищати свої права. Доцільно
    твердо засвоїти – всі претензії до житлово-експлуатаційних підприємств щодо
    неякісного надання послуг потрібно оформляти у вигляді акту-претензії. Бланки
    акту-претензії повинні знаходитися в кожній квартирі. І допоки мешканці не
    звикнуть заповнювати акт-претензію так же вправно як вони заповнюють склянку
    чаєм – якісних послуг від ЖЕКів не варто й чекати…”

  3. дістали...дістали...03-12-2013

    номер постанови КМУ з переліком послуг:
    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

    П О С Т А Н О В А
    від 20 травня 2009 р. N 529
    Київ
    Про затвердження Типового договору про надання послуг з
    утримання будинків і споруд та прибудинкових
    територій

Leave a Reply