Становлення реального самоврядування Дрогобича на конституційних засадах -1

Image001

14 вересня цього року в Дрогобичі відбувся семінар “Місцева територіальна громада як ефективний інструмент впливу в публічній сфері” організований Дрогобицьким осередком Ініціативи Третя Українська Республіка.
Аналітичний центр Дрогобицького осередку для цього семінару підготував звіт та пропозиції з приводу функціонування територіальної громади у відповідності до положень Конституції України.

У ході аналітичних досліджень висновки формувались у вигляді оціночних суджень авторів.
Тому редакція порталу готова надати можливість на сторінках цього сайту всім, кого згадують у своїй публікації автори, для висловлення відмінної від їхньої точки зору.

Чи управляє народ державою в Україні?

image002Що говорить про це Конституція?
Основний закон – Конституція України говорить, що Україна є демократичною державою і єдиним легітимним джерелом влади визнається її народ.
Конституція передбачає дві форми управління народом державою – безпосередньо – пряма демократія і через депутатів – представницька демократія.

Сьогодні домінуючою формою здійснення влади є представницька демократія. ЇЇ формування забезпечується Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських селищних, міських голів».

Вибори депутатів місцевих рад проводяться за змішаною (мажоритарно-пропорційною) системою, за якою:
1. половина від кількості депутатів (загального складу) відповідної ради обирається за виборчими списками кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій у багатомандатному виборчому окрузі,
2. половина від кількості депутатів  відповідної ради обирається за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах.
Вибори сільських, селищних, міських голів проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

 

 

 

Територіальна громада і місцеве самоврядування

Територіальна громада — спільнота мешканців, жителів села, селища та міста, районів у містах, що наділені правом самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Коли жителі території стають громадою фактично? 

image004

Коли вони за Конституцією України розуміють, що їх об’єднує не лише спільне проживання на конкретній території, але й спільна власність, вони відчувають відповідальність і чинять відповідні спільні дії.

Громадяни під час останніх опитувань вважають, що вибори президента і Верховної Ради України є найбільшими впливами на прийняття владних рішень. Так, обрання президента і парламенту є важливим кроком народовладдя, але недостатнім для побудови демократичної системи влади. Фундаментом для неї і потужнім чинником її незмінності має стати реальне місцеве самоврядування.

Місцеве самоврядування — право та спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання й управління суттєвою часткою суспільних справ, які належать до їхньої компетенції, в інтересах місцевого населення.

· · ·

На прикладі Дрогобича проаналізуємо від виборів до сьогодення, як виконується норма Конституції про управління народом державою – представницьку демократію: чи дійсно місцеві ради є представниками територіальних громад і діють в її інтересах.

image005
В 2010 році до Дрогобицької міської ради обрано 50 депутатів. З них 25 за одномандатними округами. Загальна кількість виборців становить 69410 чол. Проголосували 36687 осіб, що складає 53 відсотки від числа виборців. Це говорить про те, що у виборах взяла участь лише половина членів територіальної громади наділеної правом голосу. Низька активність членів територіальної громади говорить про розчарування роботою депутатського корпусу міської ради, відсутністю впливу громади на діяльність депутата і складністю його відкликання, корупцією серед депутатів.

image006

Рис. 1 Кількість виборців в одномандатних округах Дрогобича, які проголосували у 2010 році за депутатів – переможців на округах та виборці, які їх не підтримали

Це привело до того, що депутати – переможці разом набрали 7806 голосів, що складає 11 відсотків від числа виборців.

 

Депутати в одномандатних округах обрані лише дев’ятою частиною виборців Дрогобицької територіальної громади. Вісім дрогобичан з дев’яти не голосували за депутатів – мажоритарників.

 

 

Більше половини голосів виборців не набрав жоден кандидат. В середньому за депутата на окрузі віддали 312 голосів. Вісім депутатів отримали більшу підтримку – набрали кількість голосів вище середнього рівня. Чим вони відрізняються від від тих, хто набрав значно менше голосів?

№ округа

депутат

партійність

кількість виборців на дільниці

набрано голосів

% виборців, які обрали депутата

6

Муль

ХДС

3996

727

18,19%

Роман Миколайович

2

Янів

Сильна Україна

2667

606

22,72%

Андрій Євстахійович

4

Недбальський

Батьківщина

3412

523

15,33%

Богдан Петрович

3

Скірко

Сильна Україна

2025

470

23,21%

Орест Володимирович

21

Буга

ППП

2418

454

18,78%

Осип Степанович

23

Пукало

Батьківщина

3438

422

12,27%

Роман Михайлович

16

Яцків

Фронт Змін

2720

371

13,64%

Юрій Орестович

22

Ямелинець

Наша Україна

3067

321

10,47%

Ігор Петрович

Табл.1 Депутати, які набрали вище середнього значення в 312 голосів
Троє депутатів з цієї вісімки (табл.1) – Буга, Пукало, Ямелинець представляють локальні інтереси територіальної громади м. Стебника, який є на правах району в адміністративно-територіальному устрої Дрогобича. Інтереси громад Дрогобича і Стебника суттєво різняться, тому Стебник хоче вийти з юрисдикції Дрогобича і стати містом обласного підпорядкування. Власне, з цим гаслом переміг теперішній міський голова Стебника Василь Пецюх.

Стебник належить до депресивних територій, де проблеми мешканців мають загострений характер, тому голосування за свого, людину, яка живе поряд, якими є троє депутатів, може дати вагому підтримку, що ми і бачимо з голосування.

Так як депутатів від Стебника у Дрогобицькій міській раді є лише декілька осіб, то можна говорити, що ефективно лобіювати інтереси своєї громади внаслідок малої чисельності не можуть, а інтереси громади Дрогобича не є інтересами їх виборців.

Депутати Скірко, Муль – підприємці, які за рахунок власного фінансового ресурсу частково вирішили комунальні проблеми на округах і отримали таку підтримку.

Тому депутат Скірко, голова бюджетної комісії міської ради не звітує перед виборцями, не відчуває в цьому потреби, а звіт депутата Муля, опублікований в ЗМІ, нагадує більше звіт доброчинця, який вирішує проблеми декількох будинків на своєму окрузі, а не народного обранця, який вирішує долю міста. Отримання замовлень від міської ради, оренда земельних ділянок та інші преференції говорять про те, що ці депутати в певній мірі представляють свої бізнес-інтереси, а не інтереси громади.

Депутати Недбальський та Янів – очільники міських комунальних структур. Використання ресурсу своїх служб і точкове, на власному виборчому окрузі вирішення хронічних комунальних проблем легко дозволяє схилити виборців до “правильного” голосування. В даному випадку виборець керується правилом: “Краще синиця в руці, ніж журавель в небі” і обирає депутатом особу, яка може вирішувати його локальні проблеми, а не переймається розвитком міста в цілому. Залежність і керованість за посадою від керівництва міста говорить про те, що виразниками інтересів територіальної громади міста Дрогобича таких депутатів назвати складно.

Депутат Яцків, який своєчасно і відкрито звітує перед виборцями, проводить системну роботу на окрузі, але, отримавши посаду в комунальному підприємстві «Інститут міста», дві земельні ділянки, чи зможе він і надалі ефективно працювати на громаду?

Аналіз вісімки найбільш рейтингових кандидатів – мажоритарників показав, що троє з них представляють іншу територіальну громаду і для своїх виборців практично нічого зробити не можуть. Двоє бізнесменів, вклавши власні кошти в округи «купили виборців доброчинністю», а двійко керівників комунальних служб, використавши ресурс міського комунального господарства, забезпечили собі перемогу на округах. Лише один кандидат- Яцків, провів кампанію без використання подібних технологій. Але ставши депутатом, отримав ряд привілеїв, які ставлять під сумнів його незаангажовану у владу позицію.

Сімнадцять кандидатів (табл.2), які набрали на своїх округах від 109 до 306 голосів, стали депутатами отримавши підтримку лише кожного десятого виборця, а за депутата -Дівчур не голосували дев’ятнадцять з двадцяти виборців.

Табл. 2 Депутати, які набрали нижче середнього значення в 312 голосів

 

№ округа

депутат

партійність

кількість виборців на дільниці

набрано голосів

% виборців, які обрали депутата

12

Звір

Українська Народна Партія

2656

306

11,52%

Богдан Іванович

24

Тюска

Конгрес Українських Націоналістів

3230

306

9,47%

Віктор Миколайович

5

Розлуцький

Наша Україна

2599

305

11,74%

Ігор Миколайович

10

Росоха

Фронт Змін

2751

263

9,56%

Ростислав Васильович

20

Ільницький

Партія Захисників Вітчизни

2641

260

9,84%

Іван Миколайович

25

Возняк

Сильна Україна

2164

256

11,83%

Володимир Христофорович

1

Хомин

Наша Україна

3438

249

7,24%

Роберт Ярославович

17

Шеремета

Пора

2737

248

9,06%

Михайло Михайлович

15

Танчук

Сильна Україна

2831

222

7,84%

Василь Володимирович

11

Росоха

Фронт Змін

2480

205

8,27%

Юрій Васильович

14

Пристай

УНА

2608

205

7,86%

Богдан Романович

7

Рупняк

Пора

2712

205

7,56%

Микола Ярославович

9

Шагала

УНДС

2507

204

8,14%

Роман Миколайович

13

Хом’як

Сильна Україна

2731

201

7,36%

Ігор Миколайович

 

Ямельницький

УДАР

2706

189

6,98%

8

Володимир Ярославович

19

Панькевич

Сильна Україна

2724

179

6,57%

Лариса Іванівна

18

Дівчур

Партія Захисників Вітчизни

2152

109

5,07%

image008Рис. 2 Рейтинг недовіри виборців до депутатів – мажоритарників
Низький рейтинг кандидатів серед виборців (рис. 2), значне число претендентів на крісло в міській раді, низька явка виборців та проведення виборів в один тур, робить такі вибори практично непередбачуваними. Декілька голосів може дати необхідну перевагу над суперником. Чинником переваги в такому випадку можуть бути не воля громади, а політтехнології, підкуп, тощо.

 

Рівень підтримки мажоритарників

 територіальною громадою

 

Депутатів – мажоритарників підтримали 11,2% виборців. Максимальну підтримку отримав депутат Орест Скірко – 23,2% (рис. 2), що більш ніж в два рази нижче від порогу в 50%, який свідчить про те, що навіть цього депутата не можна повноважним представником громади округу. Найменшу підтримку від виборців отримала Галина Дівчур – 5,1%. Такий результат не завадив їй стати депутатом. Слід відмітити, що серед мажоритарників є ряд депутатів, які неодноразово обирались до міської ради – Хом’як, Ільницький, Ямелинець, Звір, Розлуцький, Пукало, Недбальський, Янів, Скірко.

image011

Чи є вони виразником інтересів громади? З точки зору букви виборчого закону – так. А чи це відповідає духу Конституції? Ні!

Чи є вони виразником інтересів громади? З точки зору букви виборчого закону – так. А чи це відповідає духу Конституції? Ні!

Кількість голосів, необхідних для перемоги у багатомандатних округах на місцевих виборах у Дрогобичі у 2010 році, коливається в межах від 109 (Дівчур) до 727 (Муль). В середньому це складає 312 голосів виборців при середній чисельності виборців на окрузі -2776 виборців, або 11,52%.
image012Чи  керуються депутати – мажоритарники інтересами територіальної громади, здійснюючи свої повноваження?

image013

Депутат має керуватись інтересами громади та держави. Так говорить закон. Як є насправді? Адже ми бачимо, що депутатом можна стати практично без залежності від громади, а отже, і керуватись у своїй діяльності мажоритарники можуть опираючись на інші, не громадські інтереси.

Депутат Ростислав Росоха є начальником управління міської ради. В одній особі поєднує представницьку і виконавчу владу, що вже є конфліктом інтересів.

Депутати Хом’як і Шагала є керівниками комунальних підприємств. Панькевич та Шеремета – директори шкіл. Депутатський статус дає їм можливість допомагати підприємствам та установам в цей скрутний час, одночасно при прийнятті рішень робить залежними від керівництва міста більше ніж від громади.

Депутат Ільницький вже в статусі депутата міської ради, отримав посаду в керівництві комунального підприємства «Дрогобицький ринок». І ми бачимо, що з резонансних питань, що стосуються життя міста, його позиція є повністю синхронною з позицією керівництва міста, а не громади.

Депутат Хомин був вповноважений зборими мешканців вул. Симоненка (його виборчий округ) виступити на сесії міської ради із запереченням передачі земельної ділянки в районі вулиці педагогічному університету. Депутат на сесію не з’явився, і громаду про причини не повідомив. Рішення міською радою було прийняте не на користь громади округу,- і про це інформує Рух Чесно в Дрогобичі.

Депутат Танчук є підприємцем, підприємство якого в тому числі обслуговує міське комунальне господарство та орендує в місті значні земельні площі. Добрі стосунки з владою можуть сприяти бізнесу, а виконання волі громади супереч «батькам міста» може їх ускладнити.

Депутат Дівчур отримала земельну ділянку під садівництво розміром 10 сотих і за пару місяців, отримавши згоду ради, перепрофілювала її під будівництво. В той же час мешканці міста, яким потрібна земля під забудову, вимушені сплачувати понад сто тисяч гривень за облаштування комунікацій земельної ділянки. Така схема отримання землі депутатом, що балансує на межі закону, робить депутата більше залежним від влади, ніж від громади.

Далі буде

  1. з спортивноїз спортивної09-17-2013

    260 рагуликів голосували з вул. Спортивної за Ільницького(шутер) а альтернативою був Мозоль(нічого не давав і не дав би) і Мацигін,інтелігентна і мудра людина яка місту принесла би користь але не для рагулів які хочуть щось вже собі до кишені покласти інакше не будуть голосувати. І що тепер можна хтіти від тупорилого Ільницького що мичить і то матом. Що хотіли то і маємо.

  2. непартнернепартнер09-17-2013

    За Ілика проголосувало менше 28% уповноважених голосувати, тобто кожен 12-13-ий – кому потрібен чорний стоматолог? Східняку Кондзьолці? Чи його партнеру алконавту радзіку?

Leave a Reply