Видобуток сланцевого газу за умовами угоди – шлях до знищення націєтворчого й економічного підґрунтя розвитку Західної України

Shema Vydobutku Slantsevoho Hazu

Прагнення бути незалежним притаманне особистості, державі, нації, адже воно є природним правом.

Йосиф Ситник
Депутат Львівської облансої ради від ВО “Свобода”, доцент кафедри менеджменту персоналу та адміністрування НУ “Львівська політехніка”

Джерелами незалежности, з одного боку, є кумулятивний доробок попередніх поколінь кожного народу, його історична, інтелектуальна, культурно-духовна та матеріяльна спадщина, здобута потом і кров’ю дідів і прадідів на Своїй Богом Даній Землі, а з иншого – власне, земля та її надра.

Протягом останніх чотирьохсот років українці виживали та плекали свою Націю лише за рахунок першого джерела, бо те друге, у часи бездержавности, завжди нещадно експлуатували чужинці, збагачуючи свої імперії.

У часі проголошення та закріплення на всеукраїнському референдумі Незалежности України, українці вірили, що справедливість тріюмфує, і те, друге джерело, як і в инших народів, стане запорукою могутности України.

Проте, двадцятидворічний досвід трансформацій власності в Україні свідчить, що вона із загальнодержавної шахрайськими способами стала приватною, але не більшости народу, а лиш невеличкої зграї вічно захланних шакалів неукраїнського походження.

До чого тут, спитаєте, сланцевий газ? Все дуже просто, не енергетична незалежність цікавить Сім’ю при владі та її лакеїв, а, насамперед, чергове захоплення у майбутньому прибуткових територій із багатими надрами вуглеводнів, прісних та лікувальних вод, екологічно чистою місцевістю для поселень тощо. Другою їх ціллю, я в цьому твердо переконаний, є упокорення (знищення, роздрібнення) західноукраїнського мовно-духовного етносу із його націоналістичним й політичним світоглядом, по-простому щоб ми «не мешали им жить».

Проаналізувавши проєкт Угоди про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться у межах ділянки Олеська, між державою Україна, компанією «Шеврон Юкрейн Б. В.» та ТОВ «Надра Олеська» в економічно-власницькому розрізі, можна зробити такі висновки:

1. Угода несе потенційну загрозу щодо переходу контролю над ділянкою Олеська до третіх осіб, зокрема РАО «Газпром». Механізм такий. Угода про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться у межах ділянки Олеська укладається між трьома учасниками, а саме: 1) Державою Україна, в особі Кабінету Міністрів України, 2) Товариством з обмеженою відповідальністю “Надра Олеська”, в особі його [Директора], пана Максима Михайловича Шишлова, 3) “Шеврон Юкрейн Б.В.”, компанією, яка була створена та існує відповідно до законодавства Нідерландів. Згідно Угоди, сторони домовилися про таке:

  • до Афілійованих осіб «Надра Одеської» належить ТзОВ “СПК ГеоСервіс” (“Афілійована особа” означає будь-яку юридичну особу, яка контролює іншу юридичну особу, контролюється нею або перебуває з нею під спільним контролем третьої особи. Тобто, “контролює” прямо чи опосередковано, щонайменше 50% Акцій або Часток, які надають право голосу на загальних зборах іншій юридичній особі);
  • “Інвесторами” є Шеврон та Надра Олеська, або їхні відповідні правонаступники щодо усіх або частини їхніх прав та обов’язків за цією Угодою.
  • у п. 2.6. Станом на Дату набуття чинності Інвестори мають наступні Частки участі в правах та обов’язках згідно з цією Угодою: Шеврон – 50 %, Надра Олеська – 50%.
  • а тепер саме цікаве, у пункті 4.1.(J) власне, і є «розвод кошенят», галицьких хрунів і псевдо інтелектуалів «по-донєцки», де записано «Надра Олеська матиме право двічі здійснити передачу (продаж, відступлення або відчуження іншим чином) своєї частки у цій Угоді та Операційному договорі відповідно до положень цієї Угоди»

Тому, думаймо логічно в правовій площині: у нас ринкова економіка, підприємства купляються і продаються, поглинаються і зливаються тощо. Отже, Надра Олеська із її часткою у 50% у будь-який час може стати власністю януковичів, ахметових, фірташів, коломойських і путінського Газпрому також, терміном на 50 років. Так задумано.

І хто тут є «Агент Газпрому», чи не прихильники видобутку сланцевого газу згідно цієї Угоди, а може це мультикультурні-нащадки телеведучі «Zомбо Інформаційної Кухні», чи толерасти-інтелектуали, які дуже чомусь поспішають із закликами її підписати, чіпляючи ярлики на инших.

Чому всі учасники цього «дезінформаційного процесу» проти України, так нахабно маніпулюють громадською думкою, прикриваючись національною безпекою? Бо земля під ногами горить, у їхніх спонсорів.

2. Дешевого газу для Українських споживачів не буде. Піар-кампанія щодо видобутку сланцевого газу побудована на його майбутній, начебто, низькій вартості та зростанні обсягів видобутку. Насправді це не так.

Згідно п. 15.11. Угоди: Кожен Інвестор на свій власний розсуд і докладаючи всіх можливих зусиль, має право вільно відчужувати свою Частку в Видобутих вуглеводнях третій особі або Афілійованій особі, право вільно встановлювати ціну, продавати Вуглеводні на будь-якому доступному ринку (зокрема, експортувати), в будь-який обґрунтований час або в будь-якій обґрунтованій доступній кількості з метою максимального збільшення вартості Вуглеводнів.

Отже, Вуглеводні (сланцевий газ та сира нафта) видобуватимуть щоб на них заробити, а не продавати на пільгових умовах населенню чи бюджетним установам!

А тепер зверніть увагу на Частку Держави у Прибуткових вуглеводнях, адже ще є Компенсаційні вуглеводні, які передбачають покриття всіх витрат Інвесторів та частини сплачених ними податків за рахунок видобутого газу у обсязі до 60 % вартості видобутку.

Так ось, згідно п. 26.2. Угоди: Процентна частка Держави у прибуткових вуглеводнях та Процентна частка Інвесторів у прибуткових вуглеводнях залежатиме від двох ключових умов, та від того, яка з умов буде виконана першою::

  • загального обсягу вуглеводнів за УРП, розподілених у пунктах виміру за попередні 4 Календарні квартали;
  • РНП (кумулятивна реальна норма прибутку після сплати податків) Шеврона.

Наприклад, якщо Загальний обсяг вуглеводнів за УРП, розподілених у пунктах виміру, є меншим ніж 5,0 Млрд. м3 за попередні 4 Календарні квартали або РНП Шеврона є меншою ніж 18% то Процентна частка Держави в прибуткових вуглеводнях становить лише 17%, а Процентна частка Інвесторів в прибуткових вуглеводнях становить 83%.

При збільшенні РНП Шеврона до 25%, або Загального обсягу вуглеводнів за УРП, до 7,5 Млрд. м3 Процентна частка Держави в прибуткових вуглеводнях становить 22%, а Інвесторів 78%.

При збільшенні РНП Шеврона до 30%, або Загального обсягу вуглеводнів за УРП, до 10,0 Млрд. м3 Процентна частка Держави в прибуткових вуглеводнях становить 30%, а Інвесторів 70%

І при РНП Шеврона понад 30%, та Загальному обсязі вуглеводнів за УРП, понад 10,0 Млрд. м3 Процентна частка Держави в прибуткових вуглеводнях становитиме 40%, а Інвесторів 60%

Вартість Вуглеводнів усіх Сторін визначатиметься виключно на підставі сукупної вартості Належної частки Шеврона у продажах Природного газу і Сирої нафти.

Стосовно продажів Природного газу Шеврона, що були здійснені на ринкових умовах, як на території України, так і за кордоном вартість для кожного продажу визначається як фактичні надходження від продажу в Пункті доставки на умовах франко-борт (FOB) за вирахуванням витрат, понесених на шляху від Пункту виміру до Пункту доставки, включаючи, окрім іншого, балансування, втрати, зберігання, обробку, очистку, дистрибуцію, організацію збуту і транспортування, та інші витрати, які мають бути конвертовані в Долари США відповідно до Процедури обліку.

Ціна газу буде розраховуватись так:

Базова ціна газу, РВ = (NCGav х Н) – Т – S) х С {Доларів США/ МВт-год} де:

NCGav = середня ціна торгів в газовому хабі NetConnect Germany (що визначається нижче) {євро/МВт-год},

Н = фактор хаба, що включає в себе витрати, пов’язані з торгами, що проводяться в хабі NCG; такий фактор не повинен бути більшим за 0,98 {дробове значення},

Т = всі витрати за одиницю, пов’язані із транспортуванням кількісного виразу Природного газу між Пунктом доставки та хабом NCG, включаючи, окрім іншого, балансування, транспортування (на регульований та вторинний ринок), втрати, зберігання, обробку, очистку, дистрибуцію, організацію збуту і транспортування та будь-які інші витрати, облік яких ведеться у витратах на одиницю виміру {євро/МВт-год},

S = всі податки, що справляються при доставці газу на шляху між Пунктом доставки та хабом NCG, облік яких ведеться у витратах на одиницю виміру {євро/МВт-год}

С = Конвертація валюти {Долари США/євро}.

NCGav = складатиме середнє значення 3 (трьох) публікацій ф’ючерсних цін наступного Місяця поставки або цін на день вперед за звітний Місяць, що містяться на кожному сайті компанії NCG кожного дня.

Згідно п. 28.1 Оператор від імені Держави (якщо Держава не бажає або не може одержати у натуральній формі весь обсяг або частину обсягу Вуглеводнів, на які має право) реалізує частку Держави в Прибуткових вуглеводнях і переказує надходження від такої реалізації на банківський рахунок Держави, за вирахуванням витрат та видатків, пов’язаних з реалізацією частки Держави в Прибуткових вуглеводнях, відповідно до цієї Угоди та Процедури обліку.

Згідно п. 30.3. Оператору і кожному з Інвесторів надається право вільно та без застосування режиму ліцензування чи квотування, експортувати з України усі Вуглеводні, які належать таким особам відповідно до положень цієї Угоди.

Отже, ціна на газ буде ринкова, сформована на основі базової середньої ціни торгів в газовому хабі NetConnect Germany. І хто найбільше заплатить, той і весь газ скупить на багато років у перед!

3. Інвестори будуть поводити себе як експлуататори на нашій землі, їм дозволено все, а територіальні громади перетворяться на рабів.

Згідно п. 2.4. Для здійснення Операцій з вуглеводнями в порядку, визначеному цією Угодою та Законодавством України, Оператор та Інвестори мають право:

  1. доступу до здійснення діяльності в межах Договірної ділянки, а також будь-яких об’єктів, пов’язаних з Операціями з вуглеводнями, незалежно від місця їхнього розташування, в тому числі право на здійснення дій, що спрямовані на забезпечення безпеки Об’єктів в межах та поза межами Договірної ділянки;
  2. використовувати інфраструктуру загального користування, в тому числі, але не обмежуючись цим, комунікації, дороги, залізниці, порти та аеропорти в межах Договірної ділянки та поза межами Договірної ділянки, для будівництва, встановлення, технічного обслуговування, експлуатації та демонтажу трубопроводів та інших об’єктів, необхідних для здійснення Операцій з вуглеводнями, за умови сплати комісій, мита та інших платежів та зборів, сплата яких вимагається і всі з яких сплачуються на недискримінаційній основі, що вважатимуться Компенсаційними витратами, і мають бути відшкодовані Інвесторами;
  3. використовувати пісок, камінь, ґрунтову воду, непридатну для пиття або комунального використання, пластову воду багаторазового використання та будь-які інші природні ресурси для здійснення Операцій з вуглеводнями (у тому числі будь-яку воду, необхідну для здійснення Операцій з вуглеводнями, на підставі відповідних Дозволів), що знаходяться в межах та поза межами Договірної ділянки, для здійснення Операцій з вуглеводнями;
  4. використовувати електроенергію, що є доступною в межах та поза межами Договірної ділянки, для здійснення Операцій з вуглеводнями;

(E)          використовувати кваліфікований іноземний та місцевий персонал та/або Підрядників;

(F)          ввозити на митну територію або вивозити з митної території України будь-які Обладнання та матеріали або Послуги, необхідні для здійснення Операцій з вуглеводнями; та

(G)         використовувати належні Державі земельні ділянки та об’єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які необхідні для виконання цієї Угоди.

Згідно п. 16.1. Держава повинна докладати всіх можливих зусиль для вчинення всій таких додаткових дій та вжиття заходів, які є необхідними або бажаними, включно із зміною цільового призначення земельних ділянок, на прохання Оператора для забезпечення використання земельної ділянки, яка є необхідною для здійснення Операцій з вуглеводнями. Інвестори та Оператор мають право використовувати такі земельні ділянки для здійснення Операцій з вуглеводнями протягом Строку без будь-яких виплат, витрат або компенсацій окрім тих, які передбачені в цьому Розділі.

Згідно п. 16.2. Для здійснення Операцій з вуглеводнями Інвестори мають право в Україні використовувати, враховуючи вимоги Законодавства України, будь-яку залізничну колію, дорогу, аеропорт, аеродром, канал, річку, міст або водний шлях, будь-яку телекомунікаційну мережу та будь-які існуючі трубопроводи чи транспортну інфраструктуру, зокрема сховища, на загальних недискримінаційних умовах.

Зважаючи на те як сьогодні олігархи і ділки від влади враховують вимоги Законодавства України (чиновники, прокурори, судді – за гроші дають будь-які дозволи, та приймають судові рішення), можемо лиш уявити масштаби майбутнього дерибану.

4. Права Держави в цій Угоді обмежені, а обов’язки принизливі.

Згідно п. 17.1. Держава має право здійснювати державний контроль за виконанням цієї Угоди шляхом проведення перевірок, з урахуванням того, що перевірки мають проводитись не частіше одного разу протягом одного Календарного року із повідомленням Оператора про мету запланованої перевірки в письмовій формі не менш ніж за 10 (десять) днів до такої перевірки. Лише один раз на 5 Календарних років проводити комплексну перевірку виконання умов цієї Угоди, зокрема стосовно перевірки виконання зобов’язань Інвесторів та/або Оператора за цією Угодою із наданням попереднього повідомлення і за умови, що така перевірка не перешкоджає здійсненню Оператором Операцій з вуглеводнями. Але перевіряючі зобов’язані не розголошувати будь-яку інформацію, яка розкрита, виявлена або з’ясована під час перевірок. Тобто від громади все буде приховуватись і екологічний стан, і економічний ефект тощо.

Держава повинна забезпечити надання Інвесторам та/або Оператору та сприяти у наданні Підрядникам:

  • будь-яких необхідних Дозволів для використання та встановлення засобів транспортування та комунікації;
  • Дозволів стосовно питань, пов’язаних з митним оформленням та з ввезенням на митну територію України та вивезенням За кордон Видобутих вуглеводнів, Обладнання та матеріалів, робіт, послуг та майна на виконання цієї Угоди;
  • сприяти у відносинах з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
  • доступу до систем водопостачання, необхідних Оператору для здійснення Операцій з вуглеводнями на недискримінаційних умовах;
  • Дозволів у сфері охорони Навколишнього природного середовища та будь-яких інших Дозволів, які вимагаються у зв’язку з Операціями з вуглеводнями;
  • забезпечити збереження громадського порядку в межах і за межами Договірної ділянки, у разі необхідності;
  • отриманні доступу до земельних ділянок, зокрема щодо зміни цільового призначення таких земельних ділянок;
  • сприяти в отриманні Інвесторами та/або Оператором згоди на проведення робіт у межах гірничого відводу, наданого іншому надрокористувачу, крім гірничих відводів для видобутку кам’яного та бурого вугілля, антрациту та залізних металічних руд, у разі отримання Інвесторами та/або Оператором відмови такого надрокористувача за умови, що одночасне користування надрами кількома надрокористувачами в межах одного гірничого відводу не створить загрози життю і здоров’ю людей і не завдасть шкоди надрам та/або промисловим об’єктам, розміщеним у межах зазначеного гірничого відводу.
  • здійснювати бюджетне відшкодування ПДВ лише у грошовій формі та здійснювати зарахування Простроченого грошового зобов’язання згідно з Угодою;
  • отриманні доступу в ЄГТСУ відповідно до Порядку доступу до ЄГТСУ;
  • сприяти вдосконаленню відповідного Законодавства України з урахуванням, пропозицій Оператора.

Такі райські умови для Інвесторів у цій Угоді засвідчують, що український виробник і власник на цій території тай загалом в Україні буде дискримінований у своїх правах та можливостях розвитку.

5. Українців на заробітки по світу, тоді як чужа робоча сила накриє Україну та кардинально змінить її національний і демографічний склад населення.

Зокрема, Держава повинна забезпечити надання Інвесторам або Оператору та сприяти у наданні Підрядникам:

  • дозволів на працевлаштування, службових карток, а також будь-яких інших Дозволів для іноземного персоналу Інвесторів та/або Оператора, сприяти у наданні в’їзних та виїзних віз, дозволів на тимчасове проживання для іноземного персоналу (у тому числі для членів їх сім’ї) на підставі звернення Підрядників із доданням листів підтримки від Інвестора та/або Оператора;
  • Державний центр зайнятості України має вчасно видавати Інвесторам усі необхідні дозволи на працевлаштування для іноземних працівників.

Отже, квот на іноземний персонал не встановлено, тому можна завозити скільки завгодно дешевої робочої сили.

6. Податково-митні преференції для Інвесторів – офшорні гавані «віддихають».

Згідно п. 29.5. Упродовж Строку до будь-кого з Інвесторів або Оператора у зв’язку із виконанням цієї Угоди не застосовуються обмеження, передбачені Законами України, стосовно:

  • транскордонних операцій, обмеження щодо строків розрахунків стосовно поставки товарів, робіт або послуг, передбачених у ЗУ “Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті”;
  • одержання та повернення позик у будь-якій вільно конвертованій іноземній валюті, вимоги щодо реєстрації кредитних договорів, одержання індивідуальних ліцензій НБУ на отримання таких позик, а також обмеження щодо процентних ставок;
  • транскордонних платежів у будь-якій вільно конвертованій іноземній валюті за роботи, послуги та права інтелектуальної власності, в тому числі будь-які вимоги щодо проведення обов’язкової цінової експертизи та щодо надання банку для проведення операції будь-яких документів, крім відповідного договору, на підставі якого здійснюється платіж;

Згідно п. 31.1. Протягом Строку та в межах Операцій з вуглеводнями Оператор повинен сплачувати лише 1) Податок на прибуток, 2) ПДВ та 3) Плату за користування надрами. Кожен Інвестор та Оператор, також зобов’язаний сплачувати податок на доходи фізичних осіб із заробітної плати на користь фізичних осіб-платників українського податку та єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування своїх працівників в Україні.

Нарахування та сплата инших Податків України, зокрема будь-яких загальнодержавних чи місцевих податків та зборів передбачених Законами України на Дату набуття чинності або встановлені після Дати набуття чинності, в Податковому кодексі України або в іншому Законодавстві України, а також податків, виплат, зборів, мит, платежів до будь-яких фондів, премій (бонусів) або інших подібних платежів (надалі – “Несплачувані податки”) замінюється розподілом Видобутих вуглеводнів між Державою та Інвесторами .

Несплачувані податки не повинні застосовуватись до будь-кого з Інвесторів або Оператора, або до цієї Угоди.

Протягом Строку та в межах Операцій з вуглеводнями Держава не має права справляти жодні Податки України, крім Сплачуваних податків або Податків на заробітну плату відповідно до цієї Угоди.

Отже, чинна регіонало-комуністична влада формує для себе і своїх нащадків на майбутні 50 років новий офшор на зразок Кіпру в межах Української Держави.

Зважаючи на викладене, можна однозначно стверджувати, що ця Угода веде Україну не до енергетичної незалежности, а до національного й економічного ярма майбутніх поколінь українців.
Йосиф Ситник,
Доцент кафедри менеджменту персоналу та адміністрування НУ “Львівська політехніка”

Вголос

Leave a Reply