Таємниці єврейських кладовищ

Jewish Cemetery

 

Леви, єдинороги та ведмеді
(Що означають давні барельєфи?)

 

Чи не найцікавішими історичними пам’ятками Городоччини є старі єврейські цвинтарі. Найдавніший із них у Сатанові. Деякі поховання там датуються ще початком XVI століття. Городоцьке теж цікаве, але не таке старе – там найстаріші надгробки (еврейською – мацева, мацейвос, мацевот) датовані “лише” XVIII cт. (невеличку галерею надгробків з Сатанова – ДУЖЕ КРАСИВИХ!!! – дивіться внизу цієї сторінки)

Єврейські мацевот цікаві не тільки своїм поважним віком, але й високохудожнім різбленням по каменю. Особливо красиві надгробки XVII-XVIII ст – на цей час випадає пік розквіту різблярського мистецтва. Пізніше йде занепад.

На жаль, атор цих рядків (українець), хоч і розбирається в юдаїці краще середньостатистичного денаціоналізованого єврея, але, на жаль, великим спецом не є. Тож подана інформація базується на прочитаній історичній літературі, та на консультаціях найбільшого спеца у цій галузі Бориса Хаймовича. Зрозуміло, що по текстах, в силу вище названого, нічого сказати не можу, зупинюся лише на символіці барельєфів, які прикрашають мацевот. Думаю, це буде цікаво усім небайдужим до історії нашого краю, адже це традиції та культура народу, який віками жив поруч з нами.

Леви та єдинороги

Лев – чи не найпопулярніше зображення. Нічого дивного. Адже в юдейській традиції саме ця тварина уособлює єврейський народ. Лев – символ коліна Іегуди. Леви зустрічаються, як самі собою (поодинці та парами), так і у поєдинку з єдинорогом. Поєдинок лева з єдинорогом дуже поширений сюжет в єврейському мистецтві. Такі сюжети прикрашали давні манускрипти, використовувалися у розписі синагог тощо.


Бій лева та єдинорога
Бій лева та єдинорога. Барельеф на надгробку (Сатанів) та фрагмент розпису Ходорівської синагоги.

В одному з мідрашів розповідається, як Давид (тоді ще не цар) став свідком бійки лева та єдинорога. Давид пас отару овець і випадково заліз на спину велетенському єдинорогу – він прийняв його за звичайну гору. Коли єдиноріг звівся на ноги, пастух опинився аж на небі, де й почав молити Господа, аби той повернув його на землю. Бог його почув та послав лева. Після бійки лев примусив єдинорога знову лягти. Це, власне, сама легенда.

В єврейській традиції поєдинок лева та єдинорога символізує приход Мошиаха – Месії.


Леви на єврейських надгробках
Леви. Барельефи на надгробках (Городок)

Лев є символом коліна Ієгуди, а єдиноріг символізував коліна Ефраїма. Коліно Ієгуди правило в Південному царстві де знаходився Єрусалим та Храм. Ця країна називалася «Ієгуда» або ж Іудея. Північне царство носило назву Ізраїль. Ці царства, як завжди це буває, – ворогували. Верх взяли «південці». Вони розгромили північних конкурентів, а десять колін Північного царства розігнали. Тепер ці десять «північних» колін вважаються «загубленими».

Боротьба лева та єдинорога на барельєфах нагадує про ту давню війну та натякає про майбутній прихід Мошиаха, після якого протистояння закінчиться, 10 «загублених» колін знайдуться і весь єврейський народ знову об’єднається.

А ще лева зображували на могилах людей, що мали ім’я Лейба (Лев)

Птахи

Дуже часто на барельєфах трапляється зображення птахів. У першу чергу орлів. Орел в єврейській міфології символізує Господа. Як одноголовий, так і двоголовий. Двоголовий єврейський орел немає нічого спільного ні з російським, ні з австрійським, ні з албанським (всі перелічені є «нащадками» Візантійського орла). Єврейський двоголовий орел – це теж уособлення Господа. Дві його голови відповідають дуалістичній суті Бога – це Суд та, одночасно, Милосердя, Суворість та, одночасно, Любов.


орли на єврейських надгробках
Двоголовий орел на мацеві в Городку, та в Ходорівській синагозі. “Городоцький” тримає за шиї лелек-“хасида”. Там ж видно руки, що благословляють (символ когенів). Зліва від них, на обідку стели, видно ще й якусь пташку.

Орел, який клює зайця означає Страх Божий, та невідворотність Долі. Цей сюжет зустрічається на надгробках у Сатанові. На фото вміщено й розпис з дерев’яної Ходорівської синагоги, де двоголовий орел тримає в руках зайців. Тут, як і у Сатанові, боязкі зайці символізують богобоязкість, страх перед Господом. Є схожий сюжет і на надгробку в Городку. Правда, в Городку орел-Господь тримає не зайців, а лелек. Але суть – така ж. Лелека (єврейською “хасида”) – натяк на “хасид” – праведний, богобоязкий.

Зустрічається на надгробках і журавель, який клює змію. Це символізує невідворотну кару зла та те, що добрі якості похованого переважали над поганими.


орли на єврейських надгробках
Птахи, вирізблені на мацевах (всі – Городок)

Дуже часто на надгробках зустрічаються невеличкі співочі пташки та голуби. Пташки та п’ятисвічники зображують на жіночих могилах. Символіка проста: пташка – це хранителька домашнього гніздечка. П’ятисвічник це символ жіночого благочестя – в обов’язок жінки входило запалювання свічок менори в шабат та на свята… Пташку вірізали також на надгробках де була похована Фейга (Ціппора) – тобто Пташка. Голуба зображували на надгробках людей з іменем Іона (голуб). На могилах молодих дівчат часто вирізали замість пташки лань.

Інші тварини

Досить типовим зображенням на надгробках є олень. Його вирізали на пам’ятниках людям, що носили досить поширене ім’я Герш або Цві (Олень). Ведмедів зображують на могилах людей з іменами Бер, або Дов – Ведмідь (до речі, головний рабин України Яків Дов-Блайх).


Олень
Олень чи лань (Городок)

Зустрічається два типи «ведмежих» сюжетів. Найпоширеніший – два ведмеді несуть грона винограду. В Сатанові є 2 таких надгробки. Вони розташовані поруч – очевидно там поховані родичі. В Городку – один. Ведмеді з виноградом – біблійні розвідники, які повертаються до єврейського народу в пустелю з доброю звісткою про родючість Ханаанської землі. Виноград – символ родючості. Також, це може означати й Божий Суд (виноград віднесений до чавил). Виноградні грона та лоза, взагалі, дуже часто використовуються у оздоблені мацевот.


Ведмеді
Ведмеді та виноград. 1. – Городок. 2. – Сатанів

В Сатанові є ще ведмедик з паростками. Це, як і боротьба лева з єдинорогом, натяк на пришестя ери Мошиаха. Паростки, які тварина тримає в лапах, роз’єднуються (як єврейські коліна) а потім з’єднуються у неї над головою. Правда, в Сатанові, на відміну від аналогічного зображення в Ходоровській синагозі, є лише натяк на з’єднання галузок. Ці паростки є, також, натяком на Дерево Пізнання та Дерево Життя.


Ведмеді
Ведмедик та пагони (Сатанів-Ходорів)

Є в Сатанові й зображення вовка – покійний мав ім’я Вольф (вовк) – фото цього барельєфу дивіться в галереї, що внизу сторінки. Дуже цікаве зображення слона, на надгробку Елефанта (слона). Зображення лиса та ворона, очевидно, вказує на мудрість та хитрість небіжчика. Цікавим є зображення білочок, які гризуть горіхи (див. також 1-ше фото, другий ряд у галереї з Сатанова, що внизу цієї сторінки). Можна припустити, що це натяк на мудрість небіжчика, який присвятив своє життя “гризучи мудрість”. Але це лише припущення автора. Можливо в це вкладали й інший зміст (як дізнаюся більше напишу).


білочки
Білочки з горішками (Сатанів)

Дуже часто зустрічається й змія – символ смерті. Наприклад змії, які жалять левів на надгробку в Городку.


Леви та змії
Леви та змії (Городок)

Про зайців в пазурах орлів вже писалося вище. В Сатанові є ще один, дуже цікавий заячий сюжет. Круглий медальйон, де по колу біжать три зайці. При цьому, на трьох зайців лише три вуха. Але кожен окремий заєць має – два. Ці зайці символізують трьох біблійних патріархів – Авраама, Іцхака та Яакова. Це дуже рідкісний сюжет. Такі надгробки знайдено лише у Сатанові, Смотричі та Городку. Але про Городок можна говорити лише у минулому часі. Цей надгробок, разом з понад сотнею інших, було знищено місцевою єврейською громадою, під час «прибирання» цвинтаря.

Цікаво, що у Західній християнській традиції це ж зображення символізує Святу Трійцю.


Зайці, Леви, орли, лисиця та ворон
“Заячі” сюжети з Сатанова. На другому пам’ятнику є ще й лисиця та ворон

Риб вирізали на надгробках рибалок, людей з прізвищем Фішер (рибалка) та потопельників. А от чи є риби на згаданих цвинтарях нам поки невідомо. Тим більше, що значну частина городоцьких надгробків знищили 2008-2010 рр. (Дивіться фотогалерею «Краса та варварство»)


Зайці
Сатанів. “Три зайці”. Загальний вигляд мацеви та самого медальйону. В Городку такий пам’ятник знищено…

Є й фантастичні тварини. Вже згадані єдинороги зустрічаються не лише, як суперники левів, але й самі по собі. У такому випадку вони символізують високі духовні якості покійного, бо за легендами єдинороги живуть лише високо у горах.


грифони
Грифони, Городок

Часто зустрічаються й грифони – тіло лева, голова та крила орла. Грифони, переважно, символізують стражів-охоронців

Знаки належгості до роду

На надгробках когенів – нащадків священиків Єрусалимського храму, зображували руки в благословляючому жесті. Таким специфічним складанням рук жерці Храму колись благословляли народ. Коли Храм відновлять когени знову служитимуть. Часто на могилах когенів зображують ще й колони – нагадування про зруйнований Храм.


когени
Знаки когенів. Колони – символ Єрусалимського Храму. Городок

На надгробках левітів, чиїм обов’язком було допомагати когенам під час ритуального обивання рук, зображують руки під струменем води, або (і) необхідні для миття предмети – глечик для води, чашу чи миску, рушник. Серед знищених вандалами-невігласами городоцьких надгробків був один дуже оригінальний барельєф – там був рушник, на якому різбляр дуже ретельно відтворив типову українську вишивку, характерну для нашого регіону! Яскрава ілюстрація до тези про взаємне проникнення різних культур…


когени
Надгробок левіта, Сатанів.

А от шестикутна зірка (Щит Давида), яка на сьогодні є найвідомішим символом єврейства, на цвинтарях маже не зустрічається. Як суто єврейський символ вона починає використовуватися лише з другої половини ХІХ ст., коли її, у якості емблеми, почали застосовувати організації сіоністів. До того головним символом єврейства та юдаїзму була менора.


зірка
Шестикутна зірка на старих надгробках – рідкість. Сатанів.

Впадає в око, що багато візерунків та орнаментів на подільських мацейвос, дуже подібні до тих, що використовувались в українському декоративно-прикладному мистецтві, та в архітектурі українського бароко. Тут нічого дивного. Це помітив ще вищезгаданий дослідник подільської юдаїки Борис Хаймович. Вплив культури та естетики українського народу, серед якого жили подільські євреї, не міг не залишити свого сліду. Великі запозичення бралися і з культури Сходу. А от вплив західноєвропейської традиції тут незначний, але теж присутній. Можна сміливо твердити, що культура «ідиш», що виникла та розвинулась на етнічних українських землях, є невід’ємною часткою та складовою культури всієї України. Це, значною мірою, продуктом нашої землі.

Наші народи століттями жили поряд (бувало – мирно, бувало – не дуже, – все як завжди, між сусідами), взаємно збагачуючи один-одного. Тож, на нашу думку, знати історію, культуру та звичаї сусідів – корисно усім.



ПРИКЛАД “РОЗШИФРОВКИ”

Надгробок молодої дівчини, Сатанів.

Всі, вище зазначені, символи можуть комбінуватися та поєднуватися. Як приклад ми взяли дуже красивий та насичений символічними зображеннями надгробок з Сатанова. У повному розмірі і досить великому розрішені його можна побачити тут (будемо вдячні, якщо хто прочитає текст). Отож, ми бачимо 1. – Леви (популярне зображення, символ єврейського народу), 2. – лань – популярне зображення на дівочих могилах, 3. – лелека (хасида) – натяк на праведність та богобоязкість. 4. – лежачий єдиноріг – символ чистоти та високої духовності.


Нижче вміщено кілька цікавих мацев зі Сатанова (при кліку на фрагмент відкриється повне фото). А ще нижче – цілу галерею, з того ж таки селища. Дуже багато цікавих стел з Городка дивіться в галереї“Краса та варварство”

Мацева Мацева Мацева


Сатанівський єврейський цвинтар


Давні єврейські могили, Сатанів Давні єврейські могили, Сатанів Давні єврейські могили, Сатанів Давні єврейські могили, СатанівДавні єврейські могили, Сатанів Давні єврейські могили, Сатанів Давні єврейські могили, Сатанів Давні єврейські могили, СатанівДавні єврейські могили, Сатанів Давні єврейські могили, Сатанів Давні єврейські могили, Сатанів Давні єврейські могили, Сатанів

 


 

Дмитро Панаїр, сайт “Невідоме поділля”

Leave a Reply