Корумпогенні чинники в регламентах та положеннях постійних комісій ради слід усунути!

Kruhlyj Stil 29.02

29 лютого у Дрогобичі відбувся круглий стіл на тему «Міський бюджет 2016 року. Регламенти міської ради, виконкому та положення постійних комісій ради. Усунення корупційних складових». Організував та провів захід Моніторинговий комітет з раннього попередження корупції – програмна ініціатива громадського об’єднання товариства “Юрій Дрогобич”, яка здійснюється за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Партнерами та учасниками громадської ініціативи є громадські організації “Дрогобицька громада” та “Дрогобицький Майдан”.

В круглому столі взяли участь представники влади (зокрема заступник міського голови Дрогобича Олег Дукас, депутат Дрогобицької міської ради, голова земельної комісії ради Олег Балог), громадські діячі, підприємці, представники засобів масової інформації.

Аналіз міського бюджету Дрогобича у порівнянні з бюджетами інших міст області зробив голова Моніторингового комітету Богдан Юзефів. Параметри, за якими було зроблено порівняльний аналіз – реалізована продукція, стан малого та середнього бізнесу, аналіз доходів бюджету, податкові та неподаткові надходження тощо.

– Чому завод «Leoni» відкриває ще одну філію на Стрийщині, «Онур» відкриває асфальтний завод на Самбірщині, а Дрогобич великий бізнес обходить стороною? – риторично запитував Богдан Юзефів та пропонував внести зміни у Програму соціально-економічного розвитку.

Доповідач висловив жаль з того приводу, що таке колись потужне у промисловому плані місто як Дрогобич сьогодні виживає за рахунок бюджетних установ, які є найбільшими платниками в бюджет (відділи освіти та охорони здоров`я, Дрогобицький державний педагогічний університет та ін.).

В дискусії щодо шляхів розвитку Дрогобича, покращення наповнення його бюджету взяли участь голова Львівської обласної організації КУН Тарас Гентош, голова Координаційної ради Блоку національно-демократичних сил Дрогобиччини Михайло Ваврин, підприємець Степан Сабат, голова ліквідаційної комісії управління комунальних ресурсів Олександра Пелещак, голова КУ «Інститут міста Дрогобича» Володимир Кондзьолка. Останній зокрема розповів про розпочату роботу над проектами розвитку «Дрогобич smart city».

Ще більше дискусій викликало питання усунення корупційних складових в регламентах міської ради, міськвиконкому та положеннях постійних комісій ради. Висновки та рекомендації з цього приводу напрацювали експерти Інституту Політичної Освіти Олександр Солонтай та Тарас Случик. Тексти цих документів проаналізовано на відповідність нормам Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про доступ до публічної інформації».

Гаряча дискусія виникла навколо питання постійної комісії з регулювання земельних відносин Дрогобицької міської ради. Голова цієї комісії Олег Балог був присутній на круглому столі і теж взяв участь у дискусії.

– Справа в тому, що регулювання земельних відносин у Дрогобичі тривалий час носило закритий, корумпогенний характер, має негативну опінію серед громади міста, про що свідчить кількість негативних публікацій в засобах масової інформації, Інтернеті, соціальних мережах. Особливо негативно у суспільстві сприймається виділення земельних ділянок під садівництво та городництво в кварталах садибної забудови, власники яких потім змінюють цільове призначення з садівництва і городництва під житлове будівництво. Такий спосіб отримання земельних ділянок під забудову входить в протиріччя з положенням про виділенням земельних ділянок під житлове будівництво, у відповідності з яким заявник при отриманні ділянки у розробленому кварталі мусить сплатити за підведені комунікації. Сьогодні це складає значну суму, а шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки із садівництва під будівництво у кварталі садибної забудови нічого оплачувати не потрібно. Цим створюються умови для корупції, – розповів присутнім про тіньові схеми директор КУ «Інститут міста Дрогобича Володимир Кондзьолка. Він також зазначив:

– Чинне законодавство про регулювання земельних відносин регламентує загальні норми виділення земельних ділянок, а їх застосування без розробки локальних регламентів (місцевих нормативних актів, які описують процедури виділення) приводить до неефективного використання земельних ресурсів міста та зловживань. Міська рада сьомого скликання продовжила практику винесення на сесійні засідання ради безкоштовне виділення земельних ділянок під садівництво та городництво у кварталах садибної забудови міста. За період з 17 листопада 2015 року по 16 лютого 2016 року постійна комісія розглянула і винесла на сесію 21 ділянку для ведення садівництва в кварталах садибної забудови, власники яких мають законне право перепрофілювати ці ділянки під житлове будівництво. Спроби депутатів міської ради (депутатське звернення від 21.01.2016 року депутата Тараса Демка) накласти п’ятнадцятирічний мораторій на зміну цільового призначення садових ділянок не відповідають чинному законодавству, а саме Закону України “Про мораторій на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах”, у відповідності до якого мораторій на зміну цільового призначення земельної ділянки не входить до компетенції Дрогобицької міської ради (Лист Дрогобицької міської ради від 20.01.2016 року № 3-21/716). Але постійна комісія з питань регулювання земельних відносин на засіданні 16 лютого 2016 року приймає рішення про рекомендування раді виділення земельних ділянок під садівництво без зміни цільового призначення, чим грубо порушує законодавство. Такі рішення можна трактувати як перевищення повноважень комісією та введення в оману депутатського корпусу для позитивного вирішення питання сесією міської ради.

На конкретних фактах Володимир Кондзьолка показав, як земельні ділянки в кварталі садибної забудови надаються під садівництво вже в раді VII скликання – згодом рішенням суду кожен з їхніх власників зможе безперешкодно змінити цільове призначення цих ділянок.

Після цього зав’язалася тривала суперечка, в якій свою позицію аргументовано доводили і Володимир Кондзьолка, і Олег Балог. Після цивілізованої суперечки присутні дійшли висновку, що усунути корумпогенні чинники можуть рекомендації, пропоновані Моніторинговим комітетом з раннього попередження корупції:

1. Генеральний план м. Дрогобича передбачає дві зони для виділення земельних для ведення садівництва-район заводу “Граніт” та площі вище об’їзної дороги з вул. Самбірської на вул. 22 січня. Необхідно розробити детальне планування вказаних територій і проводити виділення земельних ділянок під садівництво на вказаних територіях.

2. Заборонити виділення земельних ділянок під садівництво в кварталах садибної забудови.

3. Вільні землі в кварталах садибної забудови передбачити для виділення учасникам АТО. Це зменшить їх видатки на оплату підведення комунікацій та облаштування території.

4. Для прозорості організації роботи постійної комісії з регулювання земельних відносин та усунення корумпогенних чинників необхідно розробити, затвердити міською радою і оприлюднити регламенти (процедури):

– регламент вибору вільної земельної ділянки заявником. Сьогодні це зовсім непрозора схема;

– регламенти розгляду виділення земельних ділянок за призначенням – під будівництво, садівництво, городництво, торгівлю, оренду і т.д.;

– регламент проведення виїзних засідань комісії;

5. Ці регламенти мають визначати реалізацію відповідних програм Дрогобицької міської ради, які необхідно прийняти, наприклад “Організація садівництва в Дрогобичі”, “Організація торговельної діяльності з МАФів”. Ці програми необхідно розробити у відповідності до Стратегії міста Дрогобича та Плану соціально-економічно розвитку міста.

6. Регламенти мають містити посилання на програми, містити вичерпний перелік документів, алгоритм дій заявника та комісії, мають бути розміщенні на інтернет-ресурсі Дрогобицької міської ради. Постійна комісія має діяти тільки в межах регламентів.

7. Внести зміни у Положення про постійну комісію з регулювання земельних відносин – усунути порушення чинного законодавства та можливість корупції при прийнятті рішень, забезпечити прозорість та підконтрольність громаді роботу комісії.

8. Розглянути рекомендації експертів Інституту політичної освіти, внести зміни в регламенти міської ради, виконавчого комітету та положення постійних комісій.

Тепер залишається сподіватися, що влада Дрогобича дослухається до висновків та рекомендацій експертів Інституту Політичної Освіти Олександра Солонтая і Тараса Случика та виправить ті пункти регламентів та положень постійних комісій ради, які залишають нечистим на руку ділкам простір та можливість для вчинення корупційних діянь.

Володимир Ключак

До теми. Висновки та рекомендації експертів Інституту Політичної Освіти

Висновки та рекомендації щодо Регламенту Дрогобицької міської ради VII скликання

Текст Регламенту проаналізований на відповідність нормам Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про внесення змін до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо поіменних голосувань», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про доступ до публічної інформації».

ВИСНОВКИ:

1. Відсутній порядок запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у міській раді, передбачений ч.1 ст. 35 Закону України “Про запобігання корупції” та в ч.1 ст. 59-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

2. Абзаци другий та п’ятий статті 12 прямо суперечить п.4 ч.1 ст.3 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та ч.17 ст. 46 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” в частині доступу громадян на засідання міської ради, а загалом стаття 12 у вигляді, запропонованому регламентом, стане незаконною перешкодою в реалізації права громадян на вільне відвідування сесій та комісій міськради;

3. Стаття 12 суперечить п. 4 ч.1 ст. 3 Закону України “Про доступ до публічної інформації” в частині доступу на засідання постійних депутатських комісій міської ради;

4. Відсутній порядок оприлюднення рішень сесії ради передбачено в ч. 2 ст. 15 Закону України “Про доступ до публічної інформації” та ч. 5 ст. 59 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”;

5. Стаття 13 суперечить пункту 8 ч. 4 ст. 42 Закону України «Про здійснення місцевого самоврядування в Україні» та в обхід статті 46 закону про самоврядування надає можливість уникати завчасного оприлюднення питань порядку денного сесії. В доповнення до цього, стаття 15 регламенту, перешкоджає вільному розгляду радою всіх проектів рішень розроблених всіма авторами;

6. Не визначений порядок оприлюднення протоколів, висновків та рекомендацій постійних депутатських комісій відповідно до ч. 10 ст. 47 “Про місцеве самоврядування в Україні”.

РЕКОМЕНДАЦІЇ:

1. Визначити порядок запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у міській раді згідно з ч.1 ст. 35 Закону України “Про запобігання корупції” та в ч.1 ст. 59/1 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”;

2. Видалити з тексту регламенту абзаци 2 та 3 ст. 12;

3. Внести до статті 12 норму щодо безперешкодного доступу громадян на пленарні засідання міської ради відповідно до п.4 ч.1 ст.3 Закону України “Про доступ до публічної інформації” та ч.16 ст. 46 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”;

4. Видалити з тексту регламенту абзац 4 ст. 12;

5. Внести до статті 12 норму щодо безперешкодного доступу громадян на засідання постійних депутатських комісій згідно з п. 4 ч.1 ст. 3 Закону України “Про доступ до публічної інформації”;

6. Привести у відповідність до пункту 8 ч. 4 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» статтю 13;

7. Виключити з тексту регламенту останній абзац статті 14;

8. Виключити з тексту регламенту статтю 15;

9. Визначити порядок та строки оприлюднення на офіційному веб-сайті ради прийнятих рішень сесій міської ради відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України “Про доступ до публічної інформації” та ч. 5 ст. 59 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”;

10. Визначити порядок оприлюднення протоколів, висновків та рекомендацій постійних депутатських комісій відповідно до ч. 10 ст. 47 “Про місцеве самоврядування в Україні”;

11. Привести статті 40 та 41 у відповідність до Закону України «Про внесення змін до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо поіменних голосувань» та вилучити норми щодо відкритого голосування.

Олександр Солонтай, експерт Інституту Політичної Освіти

Тарас Случик, експерт Інституту Політичної Освіти

Висновки та рекомендації щодо Регламенту міського виконавчого комітету Дрогобицької міської ради VII скликання

Текст Регламенту проаналізований на відповідність нормам Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про доступ до публічної інформації».

ВИСНОВКИ:

1. В Главі 9 не передбачено безперешкодного доступу громадян на засідання виконавчого комітету ради відповідно до п. 4 ч.1 ст. 3 Закону України «Про доступ до публічної інформації»;

2. Пункт 10.4 Глави 10 регламенту не передбачає норми про оприлюднення на офіційному сайті ради прийнятих рішень виконавчим комітетом міської ради як це передбачає ч. 2 ст. 15 Закону України “Про доступ до публічної інформації” та ч. 5 ст. 59 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”;

3. Пункти 10.7 і 10.8 Глави 10 регламенту не відповідають нормам ч.9 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», зокрема акти органів та посадових осіб набувають чинності з часу їх оприлюднення. Аналогічна проблема міститься в пункті 11.10 Глави 11 суперечить нормам ч.5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

4. Відсутній порядок оприлюднення проектів рішень виконавчого комітету ради за 20 робочих днів до дати їх розгляду згідно з ч. 3 ст. 15, п. 15 ст. 26 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

РЕКОМЕНДАЦІЇ:

1. Включити норму, щодо безперешкодного доступу громадян на засідання виконавчого комітету ради в главі 9 регламенту відповідно доп. 4 ч.1 ст. 3 Закону України “Про доступ до публічної інформації”;

2. Пункт 10.1 Глави 10 привести у відповідність до норм ч.9 ст. 59 Закону, України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

3. В пункті 10.4 Глави 10 включити норму обов’язкового оприлюднення на офіційному сайті ради прийнятих рішень виконавчим комітетом міської ради(ч. 2 ст. 15 Закону України “Про доступ до публічної інформації” та ч. 5 ст. 59 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”);

4. Видалити перший абзац п. 11.10 Глави 11;

5. Пункт 11.10 Глави 11привести у відповідність до норм ч.5 ст. 59 Закону, України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

6. Пункти 10.7 і 10.8 видалити з тексту регламенту;

7. Пункти 10.7 і 10.8 привести у відповідність до ч.9 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

8. Включити норми, щодо порядку оприлюднення проектів рішень виконавчого комітету ради, за 20 робочих днів до дати їх розгляду (ч. 3 ст. 15 Закону України “Про доступ до публічної інформації”).

Олександр Солонтай, експерт Інституту Політичної Освіти

Тарас Случик, експерт Інституту Політичної Освіти

Висновки та рекомендації щодо Положень про постійні депутатські комісії Дрогобицької міської ради VII скликання

Текст Регламенту проаналізований на відповідність нормам Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про доступ до публічної інформації».

ВИСНОВКИ:

1. Не визначена постійна депутатська комісія, на яку покладені функції контролю щодо врегулювання конфлікту інтересів згідно з ч.1 ст. 35 Закону України «Про запобігання корупції» та в ч.1 ст. 59/1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

2. В жодному Положенні не передбачено доступ громадян на засідання постійних депутатських комісій відповідно до п.4 ч.1 ст. 3 Закону України “Про доступ до публічної інформації» та статті 47 закону про місцеве самоврядування;

3. В жодному Положенні не врегульовано порядок оприлюднення протоколів, висновків та рекомендацій постійних депутатських комісій, які відповідно до ч. 10 ст. 47 “Про місцеве самоврядування в Україні” є відкритими, оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

РЕКОМЕНДАЦІЇ:

1. Визначити постійної депутатської комісії, на яку будуть покладені функції контролю щодо врегулювання конфлікту інтересів відповідно до ч.1 ст. 35 Закону України “Про запобігання корупції” та в ч.1 ст. 59/1 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”;

2. Включити норму щодо безперешкодного доступу громадян на засідання постійних депутатських комісій відповідно до п. 4 ч.1 ст. 3 Закону України “Про доступ до публічної інформації” в Положенні про постійну комісію Дрогобицької міської ради з питань бюджету, планування фінансів, цінової політики та інвестицій; Положенні про постійну комісію ради з питань депутатської етики, законності, правопорядку, прав людини, розвитку громади та контролю за дотриманням Регламенту ради; Положенні про постійну комісію Дрогобицької міської ради з питань житлово-комунального господарства, будівництва, екології, довкілля, транспорту та зв’язку; Положенні про постійну комісію Дрогобицької міської ради з питань оренди, приватизації, комунального майна, промисловості, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, малого та середнього бізнесу; Положенні про постійну комісію Дрогобицької міської ради з питань освіти,культури, молодіжної політики, сім’ї, спорту, туризму, інформації, охорони здоров’я, праці та соціального захисту населення; Положенні про постійну комісію ради з питань регулювання земельних відносин.

3. Включити норми, що визначатимуть порядок оприлюднення протоколів, висновків та рекомендацій постійних депутатських комісій відповідний до ч. 10 ст. 47 “Про місцеве самоврядування в Україні” в Положенні про постійну комісію Дрогобицької міської ради з питань бюджету, планування фінансів, цінової політики та інвестицій; Положенні про постійну комісію ради з питань депутатської етики, законності, правопорядку, прав людини, розвитку громади та контролю за дотриманням Регламенту ради; Положенні про постійну комісію Дрогобицької міської ради з питань житлово-комунального господарства, будівництва, екології, довкілля, транспорту та зв’язку; Положенні про постійну комісію Дрогобицької міської ради з питань оренди, приватизації, комунального майна, промисловості, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, малого та середнього бізнесу; Положенні про постійну комісію Дрогобицької міської ради з питань освіти, культури, молодіжної політики, сім’ї, спорту, туризму, інформації, охорони здоров’я, праці та соціального захисту населення; Положенні про постійну комісію ради з питань регулювання земельних відносин.

4. Виключити пункт 2.2 з Положення про постійну комісію ради з питань депутатської етики, законності, правопорядку, прав людини, розвитку громади та контролю за дотриманням Регламенту ради та пункти 2.5 з усіх інших положень.

Олександр Солонтай, експерт Інституту Політичної Освіти

Тарас Случик, експерт Інституту Політичної Освіти

 

Leave a Reply